2015. február 9., hétfő

Ősi női erők

Ezen a hideg, szeles reggelen egy szívmelengető témát vettem elő, mégpedig az egyik kedvenc szimbólumomról írok most Nektek:)Talán azért is éppen most vettem elő ezt a szimbólumot, mert a következő Lélektükör alkotókörön (február 15-én vasárnap) éppen a szakrális csakrával fogunk foglalkozni, amihez kapcsolódnak a női teremtő-alkotó erők. A kreativitás, az örömök, a szexualitás és a születés energiái.

A kép forrása: http://arpad.org/osmagyar-femmuvesseg/osmagyar-femmuveszet-kepek/- Magyar Nemzeti Múzeum, A honfoglaló magyarság, Kiállítási katalógus, Budapest 1996

Születés mandala- Női teremtő erők szimbóluma

Sok évvel ezelőtt lapozgattam egy könyvet és megragadott egy szimbólum, amit akkor kb. egy 5 cm-es kis képen láttam, de mégis akkora erőt éreztem belőle.  Ekkor kinagyítottam és megfestettem üvegre, pedig akkor még egyáltalán nem volt rám jellemző a "kreatívkodás". Remegő kézzel, az üvegfestés technikáját egyáltalán nem ismerve festettem meg a mintát. Majd néhány évvel később egy üvegfestés tanfolyamon vettem részt, ahol "véletlenül" éppen ezt a mintát volt lehetőségem lefesteni. Azóta ez a minta lett az alapja a logómnak és egy csoportjaimnak köszönhetően ajándékba is megkaptam ékszeren és táskán. Nap mint nap hordom és érzem, élem az erejét. Azóta megfestettem 40 cm-es mandala formájában és 20 és 25 cm-es óralapokra is. Ezek a mandalák az alkotóteremben vannak. Ennyit a személyes élményeimről és most jöjjön a szimbólum elemzése.



Női erők

A születés mandala mintája egy honfoglalás kori motívum, ami eredetileg a Dunaszekcsői hajfonatkorong díszítő mintája.

Ahányszor csak ránézek erre a szimbólumra sugárzó, nagyon kellemes energiát érezek. Főként festés közben tudtam belemélyedni és ekkor mindig éreztem, hogy rendezi a lelkemet. Egyértelműen a nőiség témája jut eszembe a motívumról. A születés, a női egység, teljesség energiáit sugározza. A négy emberalak egy körben számomra az összetartozást is jelképezi, amiről a családra asszociálhatunk.

A mandala középpontjában egy négyszirmú virágot látunk a női alakok szoknyájának a közepén, a születést szimbolizálva. A négy nőalak körben helyezkednek el. A kör a teljesség, az osztatlan egész szimbóluma. A szimmetrikus elrendezés harmóniát, egyensúlyt sugároz. Molnár V. József szerint ennek a hajfonatkorongnak a világ-virága az osztatlan egész a négyes alaposztásra épül. A minta a nyitott (sugárzás és az égtájak megidézője) és a zárt (az óvás, az erők megtartása és egyesítése) elrendeződés megjelenítője. A női alakok karjai egyszerre képviselik a befogadó, a megtartó ill. elengedő női minőségeket.


Pszichológiai szempontból érintődik az egység, teljességgel való kapcsolat, a kapcsolatok ill. a családdal (főként a család női tagjaival) való kapcsolat. A nőiség témáit hozza: saját nőiességünk elfogadás, megélése, a befogadó, megtartó és az elengedő női minőségek egyensúlyban tartása, a női termékenység, a szülés. ( A Nagy Anya archetípussal való kapcsolódás.)

 „A jelérzékű nőalakban mindig és mindenütt a világ növekedő természete mutatja meg magát, a folyton működő, a sugárzást magába fogadó, fény által foganó ősanya.”                                                                                 Molnár V. József- Világ Virág

A női teremtő erők mandala a születés energiáját serkenti. Az alkotókészséget, a kreatív energiákat is erősíti. A mandala festésénél a szakrális, a szív, a torok és harmadik szem csakrák és a koronacsakra színeit használtam. A narancs szín segít abban, hogy megéljük az élet örömet és kibontakoztassuk a kreativitásunkat, a zöld a szívcsakránkra hat (elfogadás, szeretet, megbocsátás, együttérzés), a kék és a fehér a szellemi energiákat erősíti. (megérző-képesség, hit stb.)



A mandalán fehér gyöngyöket is látunk. A gyöngy a világ női alapelvéhez tartozó szimbólum, ami kapcsolatban van a vízzel, a Holddal és a kagylóval. Ritkasága, formája és fénye által vált értékessé. A születésre és az újjászületésre utaló jelkép. A sértetlen gyöngy az óceán olyan titka, mely az egyénre vetítve a szüzességgel kapcsolódik össze. A gyöngysor pedig a családfát, a generációk, a lét folytonos láncolatát jelképezi, nem véletlen az, hogy a népmeséinkben gyakori a fiatal mátkának adott gyöngysorajándék. A gyöngy a legkiemelkedőbb teljesség motívum egyike, ami az egyénre vonatkoztatva sűríti az ártatlanság, tisztaság, alázat, tökéletesség, zárkózott természet jellemző jegyeit is.

József Attila Gyöngy c. versében a tökéletesség és szépség megtestesítőjeként a szerelem és a mindenség harmóniáját fejezi ki.
"s egy gyöngy lesz az ég megint, / egybefogva szíveink.” 
                                                                                                            József Attila: Gyöngy 

Ha úgy érzed, hogy szeretnéd a női erődet jobban megélni, szeretettel várlak az alkotókörben 2015. február 15-én! (Már csak 2-3 szabad helyünk van.) A részletes tájékoztatóért kattints ide!

Érdeklődésedet, jelentkezésedet várom szeretettel:)

Gabi
06 309 167 618
gabi@gabiglassart.com




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése